Douane richt zich op jongeren met campagne internetaankopen

‘Koop je iets in een webshop buiten de EU? Check met onze hulpmiddelen welke regels er gelden wat je wel en niet mag invoeren. En let op bijkomende kosten.’ Dat is de boodschap van de campagne internetaankopen van de Douane. De campagne loopt van 30 september 2024 tot 11 november 2024.

Een afbeelding van een doos, de helft van de doos zie je via een scan. Op de scan zie je dat er een schoen bij zit. Tekst bij de afbeelding: 'Online bestellen buiten de EU? Check de regels.' Afzenderschap: Douane, Ministerie van Financiën
Beeld: ©Douane

Doel van de campagne

Als je via een webshop een aankoop doet van buiten de Europese Unie (EU), valt je aankoop onder het toezicht van de Douane. Dat kan voor de consument gevolgen hebben. Bijvoorbeeld dat je onverwachte kosten moet betalen, of dat je pakketje wordt tegengehouden. Vooral jongeren zijn zich hier niet altijd van bewust. Daarom richten we ons met deze campagne specifiek op jongeren van 15 tot 25 jaar.

De nadruk ligt op de veiligheid en echtheid van producten die je via buitenlandse webshops koopt.

Ongebruikelijke kanalen

Om deze leeftijdsgroep goed te bereiken, adverteren we op ongebruikelijke kanalen. Bijvoorbeeld op Snapchat en bij podcasts. Maar ook op datingsites als Happn en Tinder.

Vragen over internetaankopen?

Raadpleeg voor een online aankoop douane.nl/internetaankopen, of stel daar je vraag aan de virtuele assistent. Of stel je vraag via onze social kanalen.