Douane start vernieuwde campagne internetaankopen

Veel mensen kopen online, maar de regels over internetaankopen zijn lang niet altijd duidelijk. Op 1 november start de Douane daarom met de nieuwe campagne: ‘Wij zien, wij zien, wat jij niet ziet’. Daarmee geeft de Douane tips en informatie. Het is namelijk belangrijk om goed op te letten als je online shopt. Zeker als je iets buiten de Europese Unie (EU) koopt. Want je mag niet zomaar alles invoeren, en er kunnen extra kosten zijn.

Online winkelen is niet meer weg te denken. Veel mensen kopen online, maar weten niet altijd welke regels daarbij gelden. Dat blijkt uit een onderzoek dat de Douane  heeft laten uitvoeren. De Douane is een campagne gestart om te laten zien welke regels er gelden en waar je op moet letten. Het idee achter de campagne: online shoppen is soms best lastig. Webshops bieden bijvoorbeeld spullen aan die je helemaal niet naar de EU mag laten sturen. We gebruiken daarom voor deze campagne een variant op de uitdrukking ‘ik zie, ik zie, wat jij niet ziet’. Je ziet niet altijd makkelijk wat er ‘mis’ is met spullen, maar de Douane weet waar je op moet letten. We helpen je door te laten zien dat sommige producten verboden, onveilig of misleidend goedkoop zijn. Zo voorkom je teleurstellingen, zoals extra kosten door invoerrechten en inklaringskosten. Of dat je een namaakproduct koopt dat nooit bij je terechtkomt.

Brede doelgroep campagne

Bijna heel Nederland winkelt wel eens online. Daarom richten we ons in de campagne op shoppers van 15 tot en met 75 jaar. Jongeren zijn een belangrijke doelgroep, omdat ze hun eerste stappen in het online shoppen zetten. De campagne bestaat onder andere uit een radiospotje en online advertenties. Het is belangrijk om ervoor te zorgen mensen dat mensen naar douane.nl/internetaankopen te gaan. Op die webpagina staat alle informatie over de regels, waar je op moet letten bij online winkelen en hoe je de Douane vragen kan stellen.

Werk van de Douane

Pakketjes die van buiten de EU ons land binnenkomen, vallen onder het toezicht van de Douane. Dit betekent dat de Douane controleert of bepaalde spullen de EU in mogen. Sommige medicijnen zijn bijvoorbeeld niet welkom omdat ze gevaarlijk kunnen zijn. Dat geldt ook voor namaakgoederen. Vaak maken die ook nog eens inbreuk op het merkrecht. Deze merkproducten mogen dus niet nagemaakt worden. En de Douane let erop dat de belastingen en invoerrechten betaald zijn, om te zorgen voor eerlijke concurrentie tussen landen. Onderdeel van ons werk is informeren over wat wel en niet mag. Zodat mensen weten waar ze aan toe zijn. Dat doen we op allerlei manieren, en dus ook met deze campagne.

Vernieuwde campagne

Het is niet nieuw dat de Douane met een campagne informeert over internetaankopen. Dat hebben we de laatste 4 jaar ook gedaan. De manier waarop we dat dit jaar doen, is wel nieuw. Uit een onderzoek naar het effect van de campagne blijkt dat deze aan vernieuwing toe is. Internetaankopers gaven aan dat ze de eerdere campagne vaak gezien en gehoord hebben. De advertenties gaven daardoor weinig nieuwe informatie en waren te weinig aansprekend. De nieuwe campagne gaat meer in op het werk van de Douane. Het onderzoek naar de wensen van onze ‘klanten’ is een logisch moment om te vernieuwen. Dit sluit ook goed aan bij onze wens om meer te laten zien wie we zijn en wat we doen, nu de Douane een zelfstandige organisatie is.