Douane start proef met informeren reizigers via animaties
Vanaf 20 mei toont de Douane op Schiphol een animatie over het meenemen van plantaardige en dierlijke producten op reis. De animatie informeert reizigers over de bagageregels op dit gebied en is te zien op tv-schermen bij alle non-Schengen gates.
Reizigersonderzoek plantaardige en dierlijke producten
Soms nemen reizigers plantaardige en/of dierlijke producten van buiten de EU mee in hun bagage. Veel voorkomende voorbeelden zijn vleeswaren, kaas of groente en vruchten. Het meenemen van deze producten is vaak niet toegestaan. In 2023 liet de Douane samen met de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit een onderzoek hiernaar uitvoeren. Naar aanleiding van het onderzoek wil de Douane reizigers informeren over de regels. Dit doen we onder andere met deze animatie. De boodschap is ‘Speel op safe en neem gewoon niets mee'.
Complexe wet- en regelgeving
De gedachte is dat de regels over het meenemen van deze producten complex zijn. Veel producten mogen sowieso niet meegenomen worden. De Douane wil reizigers daarom meegeven dat je altijd goed zit als je niets meeneemt.
Ziekten op producten brengen risico's met zich mee
Er zijn verschillende redenen waarom producten van plantaardige of dierlijke oorsprong niet mee mogen. Mogelijk zitten er ziektekiemen op jouw product . Zo kan bijvoorbeeld gedroogd vlees als biltong onbedoeld ziektes bevatten. Ook planten kunnen ziekten bevatten. Deze ziektes kunnen zich in Nederland verspreiden en dat vormt een risico voor onze volksgezondheid en onze natuur.
Ook zijn er beschermde planten en dieren die niet mee mogen. En kunnen bepaalde planten en dieren dier hier niet thuishoren onze natuur bedreigen. Zogenoemde invasieve soorten kunnen schade aanrichten.
Vertonen op de grootste luchthaven
We gebruiken de animatie op verschillende manieren. Denk aan social media, in presentaties, maar dus ook op tv-schermen op reislocaties. In deze proef is gekozen voor Schiphol omdat dit de grootste luchthaven is, met de meeste vluchten. Gemiddeld vertrekken er 4.1 miljoen passagiers per maand vanuit de non-Schengen terminals op Schiphol. De pilot duurt van begin mei tot eind oktober. Dit is de drukste periode op Schiphol
Succesvolle manier van informeren
Mocht blijken dat animaties een succesvolle manier zijn om reizigers te informeren, dan zal de Douane dit vaker toepassen. Zo kunnen we ook andere douaneregels bekend maken voor een groot publiek.